Vrijetijds projecten

Naast het ontwikkelen van software in een professionele en educatieve omgeving, ben ik ook al bezig geweest met enkele projecten in mijn vrije tijd. Ondanks dat sommige van deze projecten zeer klein waren of nooit zijn afgeraakt, ben ik hier toch tevreden over en geven ze mij de energie en creatieve vrijheid om mij verder te ontplooien in de wereld van de ICT.

Deep Dive Titelscherm

Het titelscherm - Deep Dive, 2024

Deep Dive, Augustus - September 2024

Met bijna geen interesse meer in de Slay the Spire-modificatie moedigde mijn broer me aan om het project op pauze te zetten en aan iets nieuws te beginnen. Origineel was ik hier geen voorstander van, maar uiteindelijk besloot ik zijn raad op te volgen en nog eens een videogame te maken. Ik nam de documentatie van Godot 4 erbij, installeerde de game engine op mijn laptop en begon met het officiële 2D voorbeeldspel te maken. Na een halve dag werk was het klaar. Met de basistools onder de knie ging ik verder met dit eenvoudige voorbeeld. Ik experimenteerde zelf met de mogelijkheden van de engine en maakte allerlei aanpassingen. Zo voegde ik een instellingenmenu toe, creëerde een scoresysteem, implementeerde power-ups en een timer, en introduceerde zelfs nieuwe vijanden. Alles verliep geweldig... totdat het project werd vervangen door iets nieuws, iets groters, een combinatie van mijn vrijetijdsbesteding en een opdracht voor school. Hoewel ik het jammer vind dat ik het project nooit volledig heb afgerond, ben ik trots op alles wat ik zonder tutorials of uitgebreide documentatie heb geleerd. Geen minuut heb ik spijt gehad van mijn keuze en ik kan niet wachten om dit nieuwe project binnenkort hierboven te laten zien.

Slay The Spire modificatie, 2022-2024

Begin 2022, tijdens de examenperiode, ontdekte ik een kleine indiegame: Slay the Spire. Mijn enthousiasme was zo groot dat ik besloot me verder te verdiepen in Java, met als doel een modificatie voor het spel te bouwen. Het idee was simpel: de speler moest de mogelijkheid krijgen om mijn broer als alternatieve eindbaas te bevechten. Er was echter één probleem: ik had geen idee waar te beginnen. Eerst probeerde ik een oude tutorialserie te volgen, maar aangezien deze verouderd was, was ik hier niet veel mee. Uiteindelijk vond ik mijn weg naar de officiële Discord-server van de ontwikkelaars, waar ik met open armen werd ontvangen. Dit gaf me de perfecte start om aan mijn project te werken. Hoewel ik erin slaagde om 85% van de modificatie af te ronden, werd het project uiteindelijk voor onbepaalde tijd stopgezet, deels door scopecreep en deels door een afnemende interesse. Toch was het een waardevolle ervaring die me veel heeft geleerd over programmeren en ben ik heel trots op wat ik die afgelopen twee jaar bereikt heb.

Gevecht tegen Lander

Eindgevecht tegen Lander - Slay The Spire Landerboss modificatie, 2024

Donut

3D-model van de donut - Blender, 2022

Blender 3.0 Beginner Donut Tutorial, 2022

Tijdens dit project maakte ik kennis met blender 3, een opensourceprogramma voor het maken van 3D-computergraphics en computeranimaties. Ik volgde de serie Blender 3.0 Beginner Donut Tutorial van de Blender Guru op Youtube om mijn eigen 3D donut proberen te maken. Hoewel dit leerproces wel interessant was, heb ik het model helaas nooit afgewerkt vanwege een andere project dat ik toen destijds leuker vond.

Pokémon Twitch - Rpg maker XP/Ruby Game Scripting, 2021

Met Nies Quest achter de rug besloot ik een tweede spel te ontwikkelen in de RPG Maker-engine: een Pokémon-fangame! Ik volgde de tutorialserie How To Make A Pokemon Game in Pokemon Essentials (v19) van Thundaga op Youtube en ging enthousiast aan de slag met het Pokémon Essentials-framework. Helaas ontdekte ik al snel dat Nintendo geen grote fan was van fangames, waardoor het project niet veel verder kwam dan experimenteren met het framewerk.

Pokémon Essentials Standaard Titelscherm

Pokémon Essentials standaard titelscherm versie 19.1 - Pokémon Twitch, 2021

Een stukje van de onderwereld

Een sectie van de onderwereld - Nies Quest, 2021

Nies Quest - Rpg maker XP/Ruby Game Scripting, 2021

In 2021 kreeg ik het briljante idee om zelf een videospel te maken. Omdat ik destijds nog weinig ervaring had met programmeren, besloot ik een scripttaal te gebruiken. Mijn goede vriend Ryan ontdekte mijn plan en besloot in mijn droom te investeren door mij RPG Maker XP te geven. Tijdens schoolpauzes en andere vrije momenten experimenteerde ik met de tool en ontwikkelde ik een korte, maar leuke RPG over mijn vrienden en de meest toffe leerkrachten op school. Helaas kan ik vanwege de privacywetgeving niet veel van dit project laten zien, maar het heeft me wel geholpen om mijn eerste stappen te zetten in de wereld van videogameontwikkeling.