Project wielrennersclub

Voor de opleiding graduaat programmeren onder het vak eisenanalyse en UML, moest ik in groep een programma ontwerpen die een wielrennersclub toeliet om de jaarlijkse wedstrijd die ze organiseerde makkelijker te op te stellen, beheren en overzien. Dit project diende als een plek om alle tot toen verworven leerstof en vaardigheden die werd opgedaan tijdens het opleidingsonderdeel tot de proef te stellen.

Bij het uitwerken van dit project diende we rekening te houden met enkele beperkingen, zoals: het voorziene uitvoeringstermijn, het beschikbare materiaal en de moeilijke communicatie tussen de groepsleden.

Op welke criteria werd het project beoordeeld?

  • Heeft het team de opdracht / eisen goed begrepen?
  • Vindt de opdrachtgever het ontwerp voor de toepassing goed? / Voldoet de analyse en het ontwerp aan wat de opdrachtgever heeft gevraagd?
  • Zijn de gevraagde functionaliteiten goed uitgewerkt? Zijn de schermontwerpen gebruiksvriendelijk en intuïtief uitgewerkt?
  • Respecteert men het “KISS”-principe? (‘Keep It Simple, Stupid’ of ‘Keep It Simple and Straightforward’)
  • Communiceert men mondeling voldoende formeel, duidelijk en correct?
  • Is de schriftelijke communicatie in orde qua vorm, taal en structuur?

Aan welke onderdelen van het project heb ik gewerkt?

Aangezien dit project een groepsopdracht was, werd het werk verdeeld onder verschillende personen. Ondanks dat ik aan de meeste onderdelen heb gewerkt, zijn de onderdelen waar ik het meest aangewerkt heb op deze pagina terug te vinden.

Inschrijftijd instellen digitaal

Inschrijvingstijd instellen

Om de duur van een inschrijvingsperiode voor een wedstrijd in te stellen, werd er een scherm ontworpen waar enkel de voorzitter van de club toegang tot heeft om deze waardes in te stellen. Voor dit ontwerp verder te realiseren, werd deze mock-up ook gedigitaliseerd.

Motorrijders beheren

Om de motorrijders te beheren werd er een scherm ontworpen waar enkel de voorzitter van de club toegang tot heeft. In dit scherm, zou het mogelijk zijn om: nieuwe motorrijders te creëren of bestaande motorrijders aan te passen of te verwijderen aan de hand van de invoervelden, lijst met de bestaande rijders en de verschillende knoppen.

Motorrijders beheren sketch
Categorie beheren sketch

Categorieën beheren

Om de verschillende wedstrijdscategoriën te beheren werd er een scherm ontworpen waar enkel de voorzitter van de club toegang tot heeft. In dit scherm, zou het mogelijk zijn om: nieuwe categorieën te creëren of bestaande aan te passen of te verwijderen aan de hand van de invoervelden, de lijst met de bestaande categorieën en de verschillende knoppen.

Powerpoint opstellen

Met het project afgerond, moest het eindresultaat voor de docent verdedigd worden. Om onze visie beter over te brengen, werd er gebruik gemaakt van een heel simplistische powerpoint die door mij werd opgebouwd.

Powerpoint

Zelfreflectie

Wat verliep er goed?

  • Het project plannen (momenten voorzien om hier aan te werken)
  • Communicatie voeren met het team
  • De leerstof toepassen op het project
  • Het presenteren en verdedigen van het project

Wat verliep er minder goed?

  • Samenwerken met enkele teamleden
  • Time management (soms te veel focus op details)

Conclusie

Ondanks meerdere frustratiemomenten, was dit project zeker een waardevolle ervaring. Dankzij deze opportuniteit heb ik mijzelf verder kunnen verdiepen over het plannen, structureren en het ontwerpen van een software programma. Bovendien, heb ik hier ook veel geleerd op het vlak van teamorganisaties en het presenteren en voeren van communicatie met derden.